Friday 11 November 2011

sebuah cerita tentang "KOTAK"

NAQIB.si gemok adik yg sgt suke bermain teka-teki.setiap hari kakak-kakaknye la yg akan jd mangsa soalan-soalan teka-tekinye itu.si adik yang bru lpas solat maghrib berlari ke arah kakaknye yg sdg leka menonton tv.

adik : kak ten, kite ade teka teki ni..
kak ten : teka teki apeeeee...asal aku balik je teka teki. asal blik teka teki. eeeee! sibuk la ko nie..aku bru je nk tgok cte soffiya ni.dh la episod last.malas ar nk dgr..ko g la soal kak ct sne...
adik : kak ct tgah ngaji..ala dengar la..jap jer..senang je teka tekinye..denga eh...
kak ten :eee bdk nie..yeeelaa..soal jela..aku nk tgok tv pon tk senang~
adik : hmm...banyak2 kotak, kotak ape yg berdose???...
kak ten : apende soalan ko nie...mne ade kotak yg berdosa..nth. tk ley pkir ar..
bengang jer..dh tk fokus si kakak tgok tv
adik : alaa kak ten.cube la try jwb dulu..senang je soklan tu..ko kan pndai.bkal cekgu plak tuh..mesti ko twu..
kak ten : (eh bdk ni..ape kne mngena aku bkal cekgu ngn soklan ni.mcm pkai formula plak..)aku tk tw la....ko nie...mgrib2 dh tnye soklan pelik..mne aku twu..
adik : ok.klw ko tknk jwb,biar aku gtw jwpannye...
si kakak maseh tidak menghiraukan adiknya.
adik : jawapannye........."ko tak sembahyang".
kak ten : haha...aku dh agk dh, mesti jwapan ko mengarut....
si kakak agak blurr di situ.
adik : "ko....tak...sembahyang  la".cube ko tgok jam dh pkul bpe?ble nk sembahyang magrib nie?
si kakak trus melihat jam casionya.
kak ten : 7.30??? glupp!(tros berlari mengambil wuduk)

Dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya sembahyang itu dapat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar
(29:45)


moral of the story : adik2 kite pon twu klw tk sembahyang tu berdosa.malunya kita  klw dia yg tgur bila kita tk sembahyang kan??


p/s : cerita di atas hanyalah rekaan semata-mata.tiada kaitan dgn ape2 kotak termasuklah kotak penalti,kotak mancis atau kotak bla.bla.bla..

No comments:

Post a Comment